Jakou velikost rámu u kola zvolit?
Velikostí (výškou) rámu se rozumí vzdálenost mezi středovou osou a koncem sedlové trubky rámu. Velikost se udává zpravidla v palcích (1 palec = 2,54 cm). Velikosti rámů se mohou nepatrně odlišovat dle značky kola nebo konstrukce rámů.
Pro přesnější určení velikosti rámu kola doporučujeme brát v úvahu i tabulku určující velikost rámů podle délky dolních končetin. Crossová (trekingová) kola mohou mít rám o 1 až 2 palce větší.
Určení velikosti rámu podle výšky postavy
Výška postavy (cm) | Horská kola (palce) | Crossová kola (palce) | Silniční kola (cm) |
150 až 155 | 15 – 16 „ | 16 „ | 50 – 52 |
155 až 160 | 16 „ | 16 „ | 52 |
160 až 165 | 16 – 17 „ | 17 „ | 52 |
166 až 170 | 17 – 18 „ | 17 – 18 „ | 52 – 54 |
171 až 175 | 18 – 19 „ | 18 – 19 „ | 54 – 56 |
176 až 180 | 19 – 20 „ | 19 – 20 „ | 56 – 58 |
181 až 185 | 20 – 21 „ | 20 – 21 „ | 58 – 60 |
185 až 190 | 21 – 22 „ | 21 – 22 „ | 60 |
190 až 195 | 22 – 23 „ | 22 – 23 „ | 62 |
195 až 200 přes | 24 „ | 24 „ | 62-64 |
Určení velikosti rámu podle délky dolních končetin
Velikost rámu je dána délkou sedlové trubky, od níž se odvozují ostatní rozměry rámu. Tato velikost se označuje jako „střed-střed“. Všeobecné doporučení je, že velikost rámu horského kola se volí tak, aby cyklista stojící obkročmo nad kolem měl horní (vodorovnou) rámovou trubku asi 5 cm od rozkroku. Doporučené velikosti rámů jsou v následující tabulce, pro orientaci je zařazena i výška postavy.
Výška postavy (cm) | Délka nohy (cm) | Velikost rámu (cm) | |||
sportovní použití | rekreační použití | ||||
(cm) | (palce) | (cm) | (palce) | ||
161 | 72 | 40 | 15,7 | 42 | 16,5 |
165 | 75 | 42 | 16,5 | 44 | 17,3 |
169 | 79 | 44 | 17,3 | 46 | 18,1 |
173 | 82 | 46 | 18,1 | 48 | 18,9 |
179 | 87 | 48 | 18,9 | 50 | 19,7 |
183 | 89 | 50 | 19,7 | 52 | 20,5 |
187 | 92 | 52 | 20,5 | 54 | 21,3 |
193 | 96 | 54 | 21,3 | 56 | 22,0 |
Správná poloha sedla:
Nastavte si správnou výšku sedla tak, aby jste při sezení na sedle dosáhli napnutou nohou patou na pedály. Při jízdě leží špička nohy na pedálu a noha je ve spodní poloze pedálu lehce pokrčená. V žádném případě by se Vám neměla pánev houpat z leva do prava. Pánev by měla být tedy při jízdě takřka nehybná.
Sklon sedla se nastavuje podle chuti jedce nebo druhu kola. U horských, crossových a silničních kol je ideální vodorovná poloha.
Dětská kola:
Průměr kol | Věk dítěte | Výška postavy (cm) |
12 „ | 2-4 | 90-110 |
16 „ | 4-7 | 100-125 |
20 „ | 6-9 | 105-135 |
24 „ | 8-12 | 115-155 |
26 „ | nad 10 |
Materiály rámu:
K výrobě rámů používá hliník, hořčík, scandium, karbon, ocel a zřídka i titan. V následující tabulce se vám pokusíme vysvětlit vlastnosti jednotlivých materiálu:
- Hliník – výhodou rámů z hliníkových slitin je většinou nízká hmotnost a boční tuhost rámu. Nevýhodou je pak nízká či žádná pružnost a vyšší cena než u oceli. Výrazným prvkem napomáhajícím vlastnostem hliníkových rámů je profilace (tvarování) trubek. Hliníkové rámy nesou označení alu (případně s označením typu – 6061, 7005, 7020 ap.), allux, alloy, dural, easton, alutron atd.. Cena a váha těchto rámů je odlišná v závislosti na použití různých druhů hliníkových slitin a technologií.
- Scandium – hliníková slitina, s příměsí scandia. Díky této přísadě získává hliník vyšší pevnost a pružnost a proto jsou tyto rámy daleko lehčí než klasické hliníkové.
- Hořčík – hliníková slitina, s příměsí hořčíku / magnésia. Díky této přísadě získává hliník vyšší pevnost a pružnost a proto jsou tyto rámy daleko lehčí než klasické hliníkové. Hořčíkové rámy mají podobné vlastnosti jako rámy scandiové.
- Karbon – vzniká kladením vrstev karbonové tkaniny a pojidla do speciálních forem a jejich spékáním při tlaku a vysátém vzduchu. Tento způsob výroby umožňuje přidávat a ubírat materiál na místech kde ho je nebo naopak není potřeba. Tím se dociluje vysoké pevnosti a přitom extrémní lehkosti konstrukce. Díky zdokonalení technologie výroby se tyto rámy staly momentálně nejlepším materiálem pro rámy jízdních kola.
- Ocel (Hi-Ten) – výhodou ocelových rámů je jejich pružnost a nízká cena. Nevýhodou je jejich vyšší hmotnost. Pro odstranění těchto nevýhod se často používají slitiny oceli jako např. Cr-Mo (zušlechtěná ocel s přísadou chromu a molybdenu) nebo slitiny např. Columbus. Díky tvrdosti slitiny je možné použít tenčí stěny trubek a rám je proto lehčí. S kvalitou těchto slitin potom samozřejmě roste i jejich cena. Ocel se v současné době nejčastěji používa pro výrobu rámů BMX kol, které mají maximální nároky na výdrž a odolnost proti nárazu / pádu.
Orientační nosnosti jízdních kol
Níže maximální nosnosti jízdních kol dle kategorií. Údaje byly převzaty od výrobce jízdních kol GHOST. Tyto údaje jsou pouze orientační a mohou se u různých značek kol mírně lišit.
Druh kola | Orientační nosnost |
MTB | 120kg |
Crossová kola | 120kg |
Trekingová kola | 140kg |
Silniční kola | 120kg |
Dirt/Street/Trial | 120kg |
Dětská kola 12 „/16 „ | 50kg |
Dětská kola 20 „ | 80kg |
Dětská kola 24 „ | 100kg |
BMX | 150kg |